Doorgaan naar hoofdcontent

Cultureel bewustzijn en culturele expressie


Cultureel bewustzijn en culturele expressie

Groepsleden:

  • Esther Boldewijn
  • Kimberley Tjon Poen Gie
  • John van der Zijden
  • Raoul Bergen
  • Miguel Cramer

  1. Erkenning van het belang van de creatieve expressie van ideeën, ervaringen en emoties in diverse vormen, waaronder muziek, podiumkunsten, literatuur en beeldende kunsten.

CulturenSuriname-Scannen0001-large-rot-270-effect-sharpen-56.jpg
In Suriname beseft men het belang van cultureel bewustzijn en culturele expressie wel. Echter komt dit nog niet tot uiting in het curriculum van het formeel onderwijs. Bij het ministerie van onderwijs, wetenschap en cultuur zit, zoals de naam al doet vermoeden, het directoraat Cultuur. Activiteiten vanuit dit directoraat hebben niet direct betrekking op het formeel onderwijs, maar wel met ontwikkeling en motivatie tot creatieve expressie. Er zou meer gedaan kunnen worden om dit deel in het huidig curriculum te verwerken. Er is op de begroting geen geld vrij gemaakt voor dit onderwerp. Momenteel wordt het te veel overgelaten aan de leerkrachten zelf, die overigens een heel vol schema hebben.
  1. Culturele kennis omvat een bewustzijn van het lokale, nationale en Europese culturele erfgoed en de plaats daarvan in de wereld. Daaronder valt elementaire kennis van de belangrijkste culturele werken, waaronder hedendaagse volkskunst als belangrijk onderdeel van de menselijke geschiedenis.

De verscheidenheid aan cultuur in Suriname uit zich ook in een scala aan culturele organisaties. Hun streven is de cultuur uit te dragen en bekendheid te geven. Zo worden niet alleen lezingen en workshops gehouden door de culturele organisatie NAKS, maar kunnen jongeren er terecht om te leren over voornamelijk de Afro-Surinaamse cultuur.  Naks.pngEnkele andere Culturele organisaties zijn stichting gebouwd erfgoed, stichting Weyu en STICUSA.
Culturele kennis beperkt zich in Suriname vaak tot kennis van de eigen cultuur. Aangezien wij in Suriname een heel gemengd volk hebben is de kennis van andere culturen ook aanwezig,. Kennis van Europese cultuur en erfgoed is in mindere mate aanwezig..  Doordat de band met de Europese cultuur minder werd na de onafhankelijkheid.
  1. Het is belangrijk de culturele en taalkundige verscheidenheid in [...] wereldregio's te begrijpen, te beseffen dat die beschermd moet worden, en inzicht te hebben in het belang van esthetische factoren in het dagelijkse leven.

Meertaligheid is niet vreemd in Suriname; haast iedereen spreekt meer dan één taal. Taal wordt niet alleen gebruikt om te communiceren, maar ook om het behoren tot een groep. Het gebruik van de moedertaal geeft een gevoel van herkenning en bij elkaar horen maar werkt ook onderscheidend. Het is alleen jammer dat de verschillende lokale talen niet op school onderwezen worden. Niet het leren spreken van de taal maar de kennismaking ermee is belangrijk om dit te kunnen herkennen en nieuwsgierigheid op te wekken. Interesse zou opgewekt kunnen worden door studenten in een vreemde taal te leren groeten, bedanken, hoogtijdagen, Stamboom etc. Maar ook middels muziek of gedichten in de surinaamse talen kan er begrip ontstaan voor een vreemde taal.

  1. Tot de vaardigheden behoren zowel appreciatie als expressie: zelfexpressie via uiteenlopende uitdrukkingsvormen dankzij de individuele aangeboren capaciteiten alsmede het waarderen en genieten van kunstwerken en artistieke voorstellingen. Daartoe behoort evenzeer het vermogen om zijn eigen creatieve en expressieve gezichtspunten te relateren aan de meningen van anderen en sociale en economische kansen in culturele activiteiten te onderkennen en te verwezenlijken.

Er zijn enkele organisaties waar kinderen zich kunnen aanmelden voor het ontwikkelen van hun talent. Het Nola Hatterman Instituut voor kunstonderwijs en de Sranan Tori Academia voor Storytelling. De Volksmuziekschool voor muziekonderwijs. Stichting Artlab en The Backlot houden zich bezig met podiumkunst.
  1. Culturele expressie is essentieel voor de ontwikkeling van creatieve vaardigheden die kunnen worden toegepast in vele professionele contacten. Een gedegen begrip van de eigen cultuur vormt de basis voor respect en een open attitude tegenover de verscheidenheid van culturele uitdrukkingsvormen.

Een sprekend voorbeeld hiervan is het beeld waar toeristen zich dagelijks vergapen aan de Keizerstraat: een moskee naast een synagoge.
moskee-en-synagoge-paramari.jpg
Het kennen en waarderen van de eigen cultuur maakt dat men tolerantie heeft voor cultuuruitingen van anderen, omdat men het belang daarvan voor de ander begrijpt. Het is van belang dat van kleins af aan kinderen geleerd worden over hun eigen cultuur en tolerantie naar andere cultuurvormen.
Suriname kent ook de meeste nationale vrij dagen omdat alle bevolkingsgroepen en daarbij behorende religies hun eigen speciale dagen hebben en deze ook erkend worden.

  1. Tot een positieve instelling behoren ook creativiteit en de bereidheid om esthetische mogelijkheden te cultiveren via artistieke zelfexpressie en deelneming aan het culturele leven.

Hier komt het directoraat Cultuur van het MinOWC in. Er worden trainingen verzorgd om deelnemers de tools aan te reiken hun creativiteit verder te ontwikkelen.
Ook worden er activiteiten georganiseerd zoals bijvoorbeeld het jaarlijks terugkerend Heritage Festival, de week van het Klinkend Erfgoed, of de dewatra.jpg traditionele ‘Swit Watra die jaarlijks wordt georganiseerd door de federatie van afrikaanse mama op het onafhankelijkheidsplein.



Reacties

Populaire posts van deze blog

ICT Helpdesk for Educational Institutes

ICT Helpdesk for Educational Institutes TABLE OF CONTENT  PROJECT #1 Need finding, Problem statement, Vision, Mission, Long term Goals #3 Stakeholder Interviews 4 Guiding Coalition Formation & Draft of Diffusion Interventions #5 Communication and Collaboration Tools #6 Dealing with Obstacles #7 SMART goals, short term wins, resources, sustainability & scalability #8 Storytelling ROLE PLAY “PRESENTATION FOR BUY-IN” Glossary - please feel welcome to edit the glossary to fit the needs of your team & project Adoption Curve Adopter Types Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards Autonomy Buy-in Change Curve Champion Comfort Zone Diffusion of innovations Diffusion Interventions/Diffusion Activities Flipped Classroom INFOGRAPHIC Key Stakeholder Key Performance Indicator Marginal Stakeholder Performance Dip Policy Primary Stakeholder Secondary Stakeholder Stakeholder Analysis Stakeholder...

Lesson Plan

IIED: ICT in Education Lesson Plan Form 2017 Physics - length, area, volume YOUR NAME : Miguel Cramer                       SETUP Subject Area(s) Physics - Length Grade Level    Secondary school ( K-12) Lesson Summary (take this seriously ) The overall purpose of the lesson. The overall goal of the lesson is to help students through practical exercises to get behind the length of an object.   In this lesson, students: 1> Will understand the importance of Measuring above estimate.                 2> Can measure the exact length of objects using different measuring instruments.                                   ...

STATEMENT OF MY TEACHING PHILOSOPHY

STATEMENT OF TEACHING PHILOSOPHY I teach because: I have a passion for guiding my students through the learning process. As a teacher my task, is to create an atmosphere that encourages learning by using up-to-date methods and tools in order for them to better grasp and practise what they’ve been taught. And by doing so I hope to contribute to a better educated society. ●       For you, what is the goal of teaching? In general my goal in Teaching is to Transfer; Skills, Knowledge, Idea’s, Concepts, methods, to accomplish better learning. As an ICT Teacher my goal is to contribute ICT Tools and concepts to the students in order to enhance the education in all sectors. ●       What do you believe in when you teach? When I teach I’d like my students to feel free and open minded. I believe that students should be able to say what they think and must not be afraid to come-up with new concepts. I like to encourage...